Koffie heeft een woelige geschiedenis. Onze voorliefde voor het meest gedronken warme drankje ter wereld heeft heel wat teweeggebracht. Gelukkig hechten we meer en meer belang aan bewust en duurzaam consumeren en is er ook meer openheid en transparantie om te kunnen genieten van koffie zonder schuldgevoelens. We pikken er een leuk voorbeeld uit: het Fairtrade keurmerk en de kracht van Fairtrade koffie.

Fairtrade: eerlijk voor iedereen

Je kent de term ‘fair trade’ vast wel. En misschien ken je zelfs het logo dat regelmatig op verpakkingen van voeding, en dus ook koffie, verschijnt. Maar wat betekent het nu eigenlijk? Dat is erg gemakkelijk uit te leggen.

Het Fairtrade keurmerk staat voor eerlijke handel. Dat wil zeggen dat de kwekers van ons voedsel en de makers van onze producten eerlijke lonen krijgen en daardoor beter beschermd worden tegen uitbuiting. Dat is wel zo eerlijk.

Zie je het logo van Fairtrade op de verpakking van jouw koffiebonen of gemalen koffie, dan kan je er dus vanuit gaan dat de boeren die deze bonen gekweekt hebben, in goede omstandigheden werken en eerlijk betaald worden. Zo spreekt Fairtrade minimumprijzen af en handelsvoorwaarden om inkomenszekerheid te kunnen bieden. Dat maakt jouw koffie eerlijk en duurzaam en hier zit toch wel de waarde van Fairtrade.

Bovendien hoef je daarvoor niet in luxe en gemak in te boeten. Integendeel. Veel van de producten die jij dagdagelijks gebruikt, hebben al een Fairtrade variant. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor Fairtrade koffiebonen voor jouw koffiemachine. Of je kan ook Fairtrade capsules voor jouw Dolce Gusto koffiemachine kopen. Je kan dus zorgeloos genieten van een van de heerlijke smaken zoals Cappuccino, Latte Macchiato of Lungo, met de garantie dat de koffie duurzaam en eerlijk is gemaakt.

Eerlijk duurt het langst

Onze maatschappij is de laatste jaren wel wat veranderd: we verwachten transparantie en een duurzame productie voor de planeet. Labels zoals het Fairtrade label kunnen dus helpen om als consument bewustere keuzes te maken. Ook andere aspecten zoals recycleerbare verpakking, transparantie over het productieproces en inzet voor een duurzame planeet zijn zaken waar je als consument op kan letten op je eigen weg naar duurzaam consumeren.

Andere interessante milieulabels zijn UTZ Certified, Rainforest Alliance en Climate Neutral. Ook het Europees biolabel als milieulabel garandeert dat de producten afkomstig zijn van biologische landbouw. Ook hierdoor kan je een geïnformeerde keuze maken en uiteindelijk genieten van duurzame en vooral lekkere koffie. Want eerlijk is heerlijk, toch?