Als je met je eigen bedrijf wilt starten, zijn er veel zaken die je in handen moet nemen. Aangezien we niet willen dat je daardoor de bomen in het bos niet meer ziet, hebben we voor jou de basis opgesomd. Zo straal je professionaliteit uit!
Wees professioneel
Een professional is iemand die weet wat hij doet en het goed doet. Daarom is het belangrijk dat je voldoende kennis bezit en voldoende praktijk gehad hebt in jouw vakgebied. Hoe gespecialiseerder je bent, hoe beter. Maar professionaliteit is ook in andere zaken te zien. Hoe je omgaat met je klanten bijvoorbeeld. Denk hierbij aan je taal, het respect en de rust die je uitstraalt bij onenigheden of frustraties. Bovendien ben je perfect voorbereid. Zorg ervoor dat je goed kan plannen. Het is ook belangrijk om snel te kunnen schakelen en gepast te anticiperen op bepaalde problemen. Gepaste kleding is ook van belang, niet alleen uit praktische redenen. Als jij en je team bijvoorbeeld allemaal dezelfde overall dragen, stralen jullie wel eenheid en professionaliteit uit. Als mensen naar je diensten vragen, is het ook altijd handig als je een eigen kaartje hebt om uit te delen met je telefoonnummer en eventueel Facebook of andere socials en/of website. Zo kom je zeker professioneel over en ben je gemakkelijk te bereiken!
Wees bereikbaar
Veel mensen zoeken op Google naar “renovatiewerker in mijn buurt” of “dakwerker regio Brugge”. Jij wilt als zelfstandige in een vrije beroep dus zeker in dat lijstje staan en liefst zo veel mogelijk bovenaan. Meld je dus in eerste instantie zeker aan bij Google My Business om snel en gemakkelijk lokaal gevonden te worden. Een echte quick win! Onderschat ook zeker het belang niet van een eigen website met nogmaals een contactpagina. Het grote voordeel van een website kan zijn dat je hierop je werk kan tonen. Op die manier overtuig je gemakkelijk je bezoekers om jouw diensten te willen.
Bonus
Je hebt zeker ook al zelf eens iemand gebeld, nadat je zag hoe mooi de tuin van je buren er na het bezoek van de tuinman uit zag. Of je vond de schilderwerken bij je buur erg precies en zag vervolgens in de straat een wagen met “schilderwerken Dirk” staan. Zonder een bedrukt logo op die wagen had je vermoedelijk nooit weten dat die zelfstandige er stond of zelfs bestond. Dat geldt dus ook voor jou! Je wilt dus dat je bedrijf zo veel mogelijk in het oog springt en daarom kan je niet alleen je wagen, maar ook je kleren laten bedrukken of borduren. Zo kan je je logo laten zien of andere info die je met je (potentiële) klanten wilt delen. Ook wanneer je een team bent, straalt dit veel professionaliteit uit. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je op de kwaliteit van je bedrijfskleding in de eerste plaats let, zodat je je druk- of borduurwerk na wasbeurten ook behoudt. Ben je nu schilder, loodgieter, elektricien of nog iets anders, je werkkleding bedrukken of borduren alsook je wagen zal je in ieder geval een enorme voorsprong geven. Meer nog, het is een must, omdat je zo niet alleen professioneler overkomt, maar dus ook gratis reclame maakt en meer merkbekendheid krijgt.